Haan wandel- en bergsportreizen

Alleen waar je te voet was, was je werkelijk

Haarle record

Wandelsport Haarle organiseert in het weekend van 10 en 11 juni de 16e Sallandse Heuveltocht.

Met de mogelijkheid om twee dagen in een fantastische omgeving te genieten van de natuur en te bouwen aan de conditie. Ik kan helaas alleen op zondag, zaterdag de gehele dag actief op de museumboerderij de Wendezoele in Ambt Delden.
Zondagmorgen loopt om 06.00 uur de wekker af. Gerrie laat eerst nog uitgebreid onze Duitse staander uit. Ontbijten en om 07.00 naar Haarle. Volgens de weerprofeten wordt het een warme dag, maar dat zagen wij met ons boerenverstand ook wel. In Haarle lopen we de gezellige sporthal binnen.  Veel keurige shirts gedragen door de vrijwilligers van de organisatie. Er heerst een gezellige ontspannen sfeer. Veel bekenden: Ho’j bij der wier, wat goa vandage loopn,n. Zo’n kort stukske meer, bie’j nich goot te pas of foj foj wat nen end. De te lopen afstand is niet zo belangrijk. Belangrijker is te bewegen met je eigen mogelijkheden.
Om acht uur ga ik samen met Richard Kok, gelijk de goed Kok van naam gegokt, op stap. Direct al over enkele mooie en smalle paadjes. En dat zou bijna 40 kilometer zo blijven. Na ruim een uur de eerste post midden in het bos met thee en krentenbrood. Wat een gezelligheid zo in de nog vroege ochtend. Heuveltje op en heuveltje af, bospad in bospad uit. Achter elkaar aan want naast elkaar is op deze bospaden vaak niet mogelijk. Weer een uur verder en opeens een waterpost. Wat een service van de twee daar aanwezige dames. En daar gaan we weer over het geweldige en deels ook best pittige parkoers naar de rust bij Buurthuis De Zevensprong in Hellendoorn. Geheel in steil van Haarle is de bediening hier uiterst plezierig. Alle wandelaars krijgen er zowaar een waterijsje.
De helft zit er op. Van een ervaren wandelaar daar: Der steet oeleu nog heel wat te wocht’n. En dat is ook zo. Het landschap heeft nu soms een meer open karakter met prachtige heidevelden. We lopen een heel eind langs de rivier de Regge. Opeens zien we op dikke half in het water liggende boomstam een grote schildpad genieten van de zon en zich verbazen van al die drukte bij de wandelaars. Veel gelopen maar dit had ik nog nooit eerder gezien. Via allerlei omzwervingen lopen we Nijverdal binnen. Zit daar een deelnemer zijn brood op te eten in het Blokkenpark. Richard zegt: loop toch even door over honderd meter is er een ranja post. Nu weet ik dat Richard vrijdag in stromende regen een groot deel van de route heeft gepijld en zaterdag de route tijdens de eerste wandeldag heeft gecontroleerd. Wat ben ik blij dat het bij die twee geweldige inspanningen is gebleven.  Als hij de route op papier uitgezet zou hebben waren de wandelaars van zaterdag, zondagavond nog niet over geweest. Het was ruim een kilometer verder. Kwestie van een vergeten ‘nulletje’.
Bij de ranjapost worden we zeer hartelijk ontvangen door twee knappe jonge dames: Goedemiddag, neem lekker ranja en we willen graag de drinkfles aanvullen met water. De 30 Km gaat hier zo rechts en de 40 Km links. Super wat een service. De wandelsport is aan het vergrijzen maar deze post is hier een wel zeer bijzondere uitzondering op. Super.
Prachtige uitzichten over een sterk glooiend heidelandschap, sterk klimmend en dalend door het rulle zand. De ervaren wandelaar van de rustpost De Zevensprong krijgt volledig gelijk. Opeens, weer een rustpost waar van alles tegen zeer billijke prijzen te koop is. Het is er bere gezellig. Nog 6 Km krijgen we mee naar het eindpunt. Ook al zo’n stukje extra service.
Vier kilometer verder een appeltje voor de laatste twee kilometer en geheel in stijl lopen we via een heel smal pad dwars door de weilanden Haarle weer binnen.
Moe, maar dat komt deels door een trainingsachterstand, lopen we de sporthal weer binnen met allemaal gezellige wandelaars en zeker niet te vergeten de vrijwilligers.
Maar nu het RECORD Haarle. Bijna de gehele wereld rondgewandeld maar noch nooit een tocht gelopen met zoveel routepunten, op de 40km liefst 226. Denk eens aan het Guinessbook of records!
Ik drink samen met Richard een pilsje, mijn vrouw heeft een geweldige 20 Km gelopen. Wij zeggen aju, bedankt en tot een volgende keer, wetende de organisatie nog enige uren in touw blijft. Pijlen afhalen, rustposten opruimen, alles weer naar de opslag. Ik ken deze dingen vanuit Haaksbergen. Organisatie ontzettend bedankt voor de tomeloze inzet. Komen graag terug.

Wandelaar in binnen- en boetenlaand