Haan wandel- en bergsportreizen

Alleen waar je te voet was, was je werkelijk

Vandans 2018

Vrijdag 10 augustus
Opstapplaatsen Oldenzaal 05.30 uur, Hengelo 06.00 uur, Haaksbergen 06.30 uur, Groenlo 07.00 uur.

Met 53 deelnemers en chauffeur Eric beginnen we aan deze reis op weg naar de eerste halte aan de Bahn om daarna om 11.30 uur in Weibersbrunn bij Jägerhof aan te schuiven voor de Kalteplatte. Daarna doorrijden – met Stau voor Würzburg- via nog een stop aan de Bahn naar ons overnachtingsadres in Giengen an der Brenz bij Parkhotel Lobinger.
Aankomst om circa 17.00 uur. Goed eten, drinken en slapen.

Zaterdag 11 augustus
Goed uitgebreid  ontbijt om 06.30 uur. Om 07.30 uur vetrekken we weer om via Lindau en Breqenz bij Bludenz het Montafon binnen te rijden. Om 10.00 uur staan we al bij de Golmerbahn om onze Montafon/Brandnertal Card op te halen. In totaal 40 stuks.
Om 10.45 uur staan we bij Hotel Brunella in Vandans op de stoep waar we om 11.30 uur aan de lunch beginnen. De kamers zijn na de lunch beschikbaar.
De eerste uitdaging staat te wachten. Om 13.35 uur stappen we de bus in die een groep van 25 wandelaars naar Bartholomäberg brengt. Na 450 meter stijgen komen we uit bij Kristberg. De rest van de groep gaat met de bus door het Silbertal naar de Kristbergbahn in het plaatsje Silbertal. Daar boven gaat een groep van 15 personen een wandeling over de Kristberg maken.
Anderen gaan ook met de Kristbergbahn omhoog en daarna naar Panoramagasthof Kristberg. Om 16.15 uur is de groep weer compleet en gaan met Adolf Zudrell de St. Agatha Bergknappenkapelle binnen. Adolf vertelt over de mijnwerkers, de Knappen, en blaast via de neus op de blokfluit. Bekende liedjes want velen zingen mee.
Daarna met zijn allen naar beneden naar de bus en zoals alle komende avonden om 19.00 uur aan tafel voor het diner.

Zondag 12 augustus
In totaal 17 personen gaan met de bus naar het Duitse Lindau en daarna met de boot over de 536Km² grootte Bodensee naar het Oostenrijkse Breqenz. Volgens ingewijden moeten enkelen het laatste gedeelte zwemmen. Door de Bodensee stroomt de Rijn (1223 Km) die bij het Zwitserse Schaffhausen (Stein am Rhein) in het meer uitkomt en dan via Konstanz de oversteek maakt naar het Oostenrijkse Breqenz. De Rheinfall nabij Schaffhausen is met 23 meter hoogte en 150 meter breedte de grootste en waterrijkste waterval van Europa.

Een groep van 20 wandelaars stappen bij Sankt Gallenkirch (878m) uit de bus en zoeken een pad omhoog met de bedoeling naar de Kurkla (Grasjoch op 2176m) te klimmen. Dat lukt, zij het met    een behoorlijke omweg omdat het geëigende pad verspert is door een rots lawine. Door meerde tussenklimmetjes ruim 1290 hoogtemeters klimmen. Afstand 10,5 Km.  Bij de Grasjochhütte stappen we in de gondel die ons weer naar Sant Gallenkirch brengt.

Een andere groep met 14 personen neemt in Sankt Gallenkirch de Garfreschabahn en gaan over verschillende paden naar Nova Stoba en daarna met de Versettlabahn omlaag naar Gaschurn. In totaal zo’n 600 hoogtemeters klimmen. Ook terug met bus en spoor.

Een tweetal loopt van Sankt Gallenkirch stroomopwaarts langs de Ill naar Gaschurn en zelfs iets daar voorbij. Het is een mooie maar ook warme dag.

Maandag 13 augustus
De bus rijdt vandaag met 17 personen de 5 passentocht. Via Bludenz door het Grosses Walsertal met als plaatsen Sonntag, Fontanella naar Damüls. Dan een stukje Allgauer Alpen. Daarna de Lechtaler Alpen over de Arlberg naar Lech. Helaas regent het bij het onderkomen van ons koninklijk gezin. Via de Tannenberg- en Flexenpass en het Klostertal terug naar het hotel.

15 Personen trekken de bergschoenen aan voor een uitdaging Golmerbahn (1900m), over de Latschätzer Höhenweg naar de Lindauerhütte (1744m) en dan in westelijke richting over Schweitzertorweg (ook wel de Walserweg of Rätikon Höhenweg) over de Öfapass (2291m). Dan via de Verajöchli (2330m) en via de Lünersee Uferweg naar de Douglass Hütte (1900m) aan de Lünersee. Hoogte verschil stijgen 800 meter en dalen 500 meter. Een pittige dag, extra zwaar gemaakt door de regenval in de middag en de spekgladde ondergrond, veel leem.

Een groep van 12 personen gaat eveneens met de Golmerbahn omhoog en gaat vanaf de Golmer Joch (2124m) via de Kreuzjoch (2261m) en de Platzisjoch (2170m) naar Äusere Golmalpe en vervolgens over de Platzisalm (1774m)  naar Rellstal (1490m). Vandaar met de Wandertax terug naar Vandans. In totaal ruim 400 meter klimmen en 750 meter dalen.

Gerrie gaat met de Golmerbahn alleen terug terwijl 8 personen zich elders in het dal vermaken.

Er wordt voor de komende nacht zwaar onweer met bijbehorend hagel en regen voorspelt. We moeten het programma aanpassen, ontbijten om 08.30 uur en dan kijken wat voor mogelijkheden er zijn voor de komende dag.

Dinsdag 14 augustus
De nacht is redelijk rustig verlopen. Geen onweer en hagel. Wel enige regen. We besluiten als wandelaars om met onze bus naar Partenen te rijden en daar met de Tafamuntbahn omhoog te gaan. Op 1550 meter drinken we eerst koffie om dan in meerdere groepen af te dalen naar Gaschurn (979m). Sommigen nemen de Bahn weer naar beneden en lopen langs de Ill naar Gaschurn. Daar in Gaschurn treffen de verschillende groepen elkaar weer. In de afdaling moeten de regenjassen aan maar de regen viel mee. Een koddig gezicht al die variatie in regenkleding.

In optocht, bij droog weer, met zijn allen terug stroomafwaarts met de Ill mee naar Sankt Gallenkirch en verder met bus en trein naar Vandans.

4 personen maken extra gebruik van de MBC kaart om een bakkie te doen bij Nova Stoba boven Gaschurn.

De bus rijdt naar Breqenz naar de Milka fabrieken. Al met al niet wat we er van verwacht hadden. Mooi was wel het bezoek aan het prachtige middeleeuwse stadje Feldkirch.

Woensdag 15 augustus
Het is vandaag Mariahimmelfahrt, winkels gesloten, het toerisme draait op volle toeren. We gaan met zijn allen vanmorgen om 08.30 uur met de Golmerbahn omhoog om bij de Golmer Berghof op 1900 meter te ontbijten. We kunnen dus uitslapen.

Als eersten stappen wij de Bahn in. Een overheerlijk ontbijt staat klaar. Rondom wolken, soms een doorkijk. Op het terras is het goed zitten met een jas aan. Een deel van ons gaat binnen zitten. Na het ontbijt splitsen we ons op. En wat zeker zo mooi is, de wolken maken plaats voor zon. Wat een prachtige uitzichten over de Rätikon waar we midden in zitten en de Verwall- en de Silvrettagruppe. Beneden is nog net Vandans te zien.

Een deel blijft nog geruime tijd boven en gaan met de Golmerbahn naar beneden  naar de Latschauwerke. Enkelen gaan abseilen over de Staussee (Flying Fox) anderen gaan met de langste roddelbahn van Europa – Alpine Coaster - 2600 meter lang naar Vandans. Ook is er een bezoek aan de waterkrachtcentrale.

De wandelaars splitsen zich in twee groepen op aan gaan eerst naar de Lindauerhütte (1744m). Daar daalt een groep via het Gauertal af naar de Latschauwerke (994m), om nog net op tijd mee te kunnen met het laatste gedeelte van de Golmerbahn. Dalen 900 meter.

Een andere groep gaat nog een andere uitdaging aan. Via de Mottabella (1844 m) met behoorlijke klimpartijen naar de afslag richting Latschauwerk. Het is een behoorlijke scherpe afdaling, zwaar genoeg voor sommigen. We komen te laat voor de Bahn. Normaal sluit deze om 17.00 uur maar gezegd wordt dat ze open blijft tot 17.45 uur. Wij staan er om 17.20 uur voor gesloten hekken. Dus met bus en trein verder naar Vandans.

Donderdag 16 augustus
De aangekondigde twee daagse gaat beginnen. Met 8 persnonen staan we om 08.30 uur klaar om met de liftcabine Hochjochbahn in Schruns omhoog te gaan naar de Kapelalpe (1874m). Hier stappen we direct over in de stoeltjeslift naar Sennigrat op 2300 meter. Om 09.15 uur hebben we de rugzakken op. Eigenlijk ruim te laat voor de tocht van 8½ Gehstunden, maar de Bahn gaat niet eerder. We passeren de Wormserhütte (2305m) en de eerste klim van betekenis dient zich aan: Kreuzjoch (2398m). We bevinden ons op de Wormser Höhenweg op weg naar de Neue Heilbronnerhütte. Via de Grasjoch (1975m), Wormser Törl (2172m), Rossberg (2381m), Schärmsteeberg (2370m), Madererjöchle (2250m) en Valschaviel Joch (2439m) naar de Neue Heilbronnerhütte op 2320 meter. Bij aankomst staat de klok op 19.50 uur. Een loodzware tocht zit er op, allen moe maar gezond. We hebben al met al 1250 meter geklommen en 1200 meter gedaald over een afstand van circa 25 Kilometer. We kunnen nog warm eten, sommige gerechten zijn op maar er is nog voldoende in de drukke hut met ruim 100 slaapplekken. Na het eten en de daarbij behorende dranken gaan we onze rugzakken uitpakken in de keurige 6 persoons kamertjes met elk 3 stapelbedden. We hadden drie weken voorafgaande aan de reis geboekt dus slaapplek hadden we.

Nog een drankje beneden en om 22.45 uur liggen we in onze lakenzakken, slapen en snurken tot 07.30 de volgende morgen. Een keurige hut met normale toiletten en zelfs douches. Persoonlijk een iets te luxe hotel in de bergen.

Een andere groep gaat eveneens met de Hochjochbahn en de stoeltjeslift naar de Sennigrat. Overal zwerven groepjes rond b.v. naar de Wormserhütte of rond de Schwarzsee en Stausee Kapel. Na enige uren boven weer met de Bahn omlaag naar Schruns. Twee personen dalen 1500 meter lopend  af naar Schruns.

De niet wandelaar maken een uitstap via Zwitserland naar het bloemeneiland Mainau. Het subtropische Duitse eiland Manai ligt in de Bodensee.
’s Avonds is er een overheerlijke grill avond in het hotel.

Vrijdag 17 augustus
In de Neue Heilbronnerhütte staan we rond 07.15 uur op. Velen van de andere aanwezigen zijn al weer op pad. Een goed ontbijt in een ontspannen sfeer, de echte druk is er af. Rond de klok van 09.00 uur laten wij de hut achter ons. We kijken nog even rond over de naast de hut gelegen Scheidseen die voor drinkwater voorziening gebruikt worden. Bij de Verbellaalpe (1938m) splitsen we ons voor de laatste keer deze reis. Twee gaan via de Wiegensee een vrij eenvoudig pad terug naar de Tafamuntbahn boven Partenen. Zes kiezen er voor nog een paar klimmetjes te doen naar de Tafamunter Augstenberg (2489m) en de Versalspitze (2462m). Nog snel even twee Gipfeln erbij en ook 400 hoogtemeters. Reactie: het was heel pittig maar wel mooie vergezichten.

Een grote groep gaat met de lijnbus over de 34 haarspeldbochten rijke Silvretta Hochalpenstrasse naar de Kopsstaussee (1809m) en starten bij Zeinisjoch. Eerst 100 meter klimmen en dan afdalen via de Verbellaalpe en de Wiegensse naar de Tafamuntbahn.

Rond 15.00 uur zijn alle wandelaars boven bij de Tafamuntbahn om vandaar met de Bahn naar Partenen af te dalen.

Een deel van onze groep komt met de lijnbus van de Silvretta Hochalpenstrasse naar Partenen. We sluiten ons zeer actieve programma af bij Partenerhof met een kop koffie, bier of sorbet, of alle drie. Het is er gezellig en warm.
We stappen in onze eigen bus en rijden terug naar ons hotel.
Na het diner gaan voor 21.00 uur de koffers in de bus en sluiten we af met een welverdiend drankje.

Zaterdag 18 augustus
Om 05.15 staan de eersten in de hal van het hotel en leveren de hotelkaartjes in. Cheffin Lisa is er ook. We nemen afscheid van haar en rijden om 05.30 uur volgens plan weg uit Vandans.
Na een ontbijtrust bij Ellwangerberge aan de Duitse Autobahn komen we om 11.05 uur aan in Weibersbrunn voor de Kalteplatte. Bij Raststätte Münsterland verlaat Eric de bus en Roy neemt over. Binnen 12 uur staan we klaar voor de groepsfoto bij Hof van Twente in Hengevelde. Na een goed afsluitend diner en een emotioneel afscheid van elkaar komen buiten de taxi’s  voorrijden. De taxiservice gaat rijden, anderen gaan met de bus mee naar respectievelijk Haaksbergen, Hengelo en eindbestemming Oldenzaal.